Szanowni Rodzice!
Serdecznie zapraszamy na pierwsze zebranie w roku szkolnym 2018/2019, które odbędzie się 6 września (czwartek) o godz. 17.30 w budynku głównym przedszkola przy ul. Pancera 3, a następnie spotkanie z wychowawcami poszczególnych grup wiekowych.
Adaptacja – jak sprawić by dziecko z uśmiechem witało się z przedszkolem?
Duże zmiany zarówno w życiu dorosłych, jak i dzieci powodują pojawianie się silnych emocji, zarówno pozytywnych jak i tych trudnych, takich jak smutek, żal, złość.
Co zrobić, aby ich nie nasilać, a spowodować, że dziecko będzie chętnie uczęszczało do przedszkola?
- Aby dziecko mogło poczuć się bezpiecznie musi się do przedszkola przyzwyczaić – oswajajmy przedszkole, chodźmy na spacer drogą, którą od września będziemy pokonywać, obejrzyjmy plac zabaw. Tak zorganizujmy czas, aby wziąć udział w spotkaniach adaptacyjnych. Korzystajmy z książeczek opowiadających o pobycie w przedszkolu, pobawmy się w przedszkole, obejrzyjmy stronę internetową i zdjęcia, omówmy z dzieckiem plan dnia – co po kolei będzie robiło.
- Podajmy strategie postępowania – podkreślajmy pozytywne aspekty przedszkola- na przykład to, że będzie dużo zabawek, czy wspólne tańce i śpiewy, ale też podpowiedzmy dziecku, co zrobić, gdy zachce mu się siku, albo pić. Dorosłym wydaje się to oczywiste, dzieciom nie zawsze. Podpowiedzmy co zrobić, gdy poczuje, że jest mu smutno, może pomoże przytulanka, a może woli przytulić się do pani.
- Wspierajmy samoobsługę – aby ograniczyć dziecku stres warto przeprowadzić trening czystości przed rozpoczęciem pobytu w przedszkolu, nauczyć dziecko pić z kubka, czy posługiwać się łyżką. W przedszkolu te umiejętności mogą być doskonalone.
- Przyzwyczajajmy dziecko do rytuału pożegnania- nie znikamy, nie uciekamy ukradkiem, ale dajemy całusa, przytulamy, przypominamy kiedy po nie przyjdziemy (nie godzina, ale konkretnie – moment z planu dnia na przykład: po obiedzie). Rozwój dziecka w wieku trzech lat pozwala mu komunikować swoje podstawowe potrzeby, przejawia się chęcią wchodzenia w podstawowe relacje z rówieśnikami, ale też wiąże się z na tyle dobrą samoregulacją, która pozwala mu poradzić sobie z rozstaniem z rodzicem, ale też zrozumieć zasadę- zostaje w przedszkolu, ale rodzice zawsze po mnie przychodzą.
- A po przedszkolu… – nie zadawajmy zbyt wielu pytań - zjadłeś coś? Masz już kolegę? Bardzo tęskniłeś? Gdy odbieramy dziecko z przedszkola jest ono nim nasycone. Na pewno przyjdzie moment, często przed samym zaśnięciem, gdy podzieli się z nami tym, co się wydarzyło w ciągu dnia. Po powrocie do domu warto spędzić czas w 100% razem, intensywnie, przyjemnie.
- Pamiętaj, dzieci są różne – mają różny temperament, cechują się różną aktywnością i emocjonalnością. Stąd niektóre już po dwóch dniach biegną z uśmiechem do przedszkola, a inne potrzebują tego czasu trochę więcej. Ważne, aby okazać dziecku wsparcie, nie porównywać do innych, ale samemu też postarać się wykazać pozytywne nastawienie, czy nawiązać dobrą relację z nauczycielem. Gdy dziecko będzie widziało, że rodzic jest pewien i ma zaufanie do miejsca i osób, którym powierza dziecko pod opiekę, to będzie jemu też będzie łatwiej przejść przez czas adaptacji.
Psycholog i Terapeuta SI Katarzyna Zielińska